Veckobrev v. 46

Hej!
Vilket gråmulet väder vi haft under veckan. Inne försöker vi mysa till det på morgnarna med lite ljus, lugn musik och läsning i lådboken. Något många upplever som en mysig start på dagen.

I matematiken har vi nu lämnat klockan till mångas glädje men glädjen kortvarig då vi fröknar presenterade räknesätten multiplikation och division. Nu är det 3,4,6,8:ans tabeller vi kämpar med. Barnen tränar flitigt och för varje dag går det bättre och bättre. Vi lär ut lite tankeknep som att tänka dubbelt,dubbelt en gång till, hälften osv. De har säkert visat er när de gjort matteläxan. Hjälp gärna till att träna upp barnens snabbhet genom att rabbla ”tabellerna” precis som kanske ni föräldrar fick göra i skolan. Bingel och skolplus är andra alternativ som gör träningen roligare.Ju mer de tränar desto lättare går det så kämpa på.

I svenskan har vi fortsatt att jobba med faktatexterna. Den här veckan fick de välja egna djur att skriva om. Något vi fortsätter med även nästa vecka.

Torsdagen ägnade vi åt två studiebesök. Först ut var besök på Hembygdens hus. Rolf-Krister som vi träffat tidigare guidade oss genom arkiven. Vi fick följa radioapparatens förvandling från en stor möbel till dagens mini format.I de mörkaste arkiven plockade Rolf-Krister fram kort och böcker och berättade deras historia. Många blev lite nyfikna på om vi fröknar hade ”böcker” även nu, där vi skriver upp hur barnen uppför sig…
Vi fick också se möbelsnickarens redskap och prov på deras skicklighet…

Nästa besök var på Dock och leksaksmuseet. Mycket spännande leksaker visades upp och det riktigt kliade i fingrarna att få leka med alla fina leksaker.Tänk att utvecklingen går så fort…

På måndag ser vi fram emot ett besök i Bodafors kyrka.

Vi fröknar vill ge era barn mycket beröm för hur de uppför sig och ställer intressanta frågor som imponerar på guiderna.

V. 47
Mån: Studiebesök i Svenska kyrkan
Tis:
Ons: Läxa i engelska The spaceship + glosor
Tors: Idrott, glöm inte kläder och handduk, mellanmål
Fre: Idrott, Läs- skrivläxa kap 11 (s.76-81),
matteläxa s. 16-17

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *